Bijstand aan Belgen in nood

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, bevindt u zich in een noodsituatie. Wat te doen?

Verlies of diefstal van documenten

Wat te doen bij verlies of diefstal van documenten?
  1. Laatst bijgewerkt op

DOC STOP 

Blokkeer onmiddellijk uw gestolen identiteitskaart, paspoort of Belgische verblijfskaart door te bellen naar DOC STOP: 0032 2 518 2123  

 
De Ambassade raadt u aan uw identiteitsdocumenten op een veilige plek (bijv. de kluis van uw hotel) te bewaren en tijdens uw verblijf alleen fotokopieën op zak te houden.

Indien uw documenten toch gestolen worden of verloren gaan:

  • Neem onmiddellijk contact op met DOC STOP: 0032 2 518 2123
  • Zo voorkomt u het risico op frauduleus gebruik van uw document en de eventuele financiële gevolgen (bijv. het openen op uw naam van een telefoonabonnement, aankoop via de post, enz.). Zie ook www.docstop.be
  • Doe een aangifte van verlies of diefstal bij de dichtstbijzijnde politiepost. Indien het om diefstal gaat, kunt u uitdrukkelijk vragen voor een attest van diefstal.
  • Neem contact op met de Ambassade. De Ambassade helpt u verder door een noodreisdocument af te geven waarmee u naar België kan terugreizen.


Diefstal of verlies van geld, bankkaarten

  • U dient onmiddellijk contact op te nemen met CARD STOP op het nummer 0032 78 170 170 en met uw bank in België.
  • U moet een verklaring van verlies of diefstal afleggen op het dichtst bijzijnde politiecommissariaat. Indien het om diefstal gaat, kunt u uitdrukkelijk vragen voor een attest van diefstal.


Hoe kunt u geld laten overmaken naar Tunesië met WESTERN UNION?

  • U neemt contact op met een vriend of familielid in België en deelt hem uw exacte gegevens mee: identiteit, aard en nr. identiteitskaart of reispas.
  • De contactpersoon in België wendt zich vervolgens tot een agentschap van WESTERN UNION (inlichtingen bij Camrail Cash Service 0800 99090 – Goffin 02 428 30 74).
  • De contactpersoon in België overhandigt geld en vult een formulier in met vermelding van de identiteit en de gegevens van uw identiteitsbewijs.
  • WESTERN UNION deelt aan de contactpersoon in België het nummer van 10 cijfers mee.
  • Contactpersoon in België deelt u het nummer van 10 cijfers mee.
  • U meldt zich aan bij om het even welk agentschap van WESTERN UNION in Tunesië (deze agentschappen bevinden zich in de filialen van de BIAT-bank of in de filialen van de Tunesische Post - groen nummer: 100 092).
  • U deelt uw nummer van 10 cijfers mee en het bedrag van het gestorte geld aan de bediende van WESTERN UNION.
  • Het geld wordt u onmiddellijk ter hand gesteld op vertoon van uw identiteitsbewijs.