Ambassade van België in Tunesië
Home Consulaire diensten

Consulaire diensten

Wat kan de Ambassade voor u doen?

De Ambassade is eigenlijk een stukje België in het buitenland, waar u terecht kunt voor verscheidene administratieve en consulaire aangelegenheden.

Waarschijnlijk denkt u daarbij vooral aan paspoorten. De consulaire afdeling van de Belgische vertegenwoordigingen in het buitenland heeft echter nog veel meer te bieden.

Als u zich inschrijft op de Ambassade, krijgt u een identiteitskaart of een Kids-ID en worden uw administratieve gegevens bijgehouden. De Ambassade kan u ook een aantal attesten afleveren (attest van woonst, van nationaliteit, van gezinssamenstelling, van inschrijving).

U kunt bij de Ambassade eveneens terecht voor vragen over burgerlijke stand, huwelijk of nationaliteit, u kan er notariële akten (o.a. volmachten) laten opstellen, levensbewijzen laten afgeven, handtekeningen laten legaliseren.

Belgen die op de Ambassade zijn ingeschreven nemen ook deel aan de Belgische federale parlementsverkiezingen.

U vindt ook informatie over de documenten die u nodig heeft om naar Tunesië of een ander land te reizen.

Belgen die hun identiteitskaart of paspoort verloren hebben of gestolen werden, kunnen op de Ambassade een vervangend reisdocument verkrijgen.

Niet EU-onderdanen die naar België wensen te komen, kunnen op de Ambassade een visum aanvragen.

Klik hier voor de tarieven die de Ambassade toepast bij de afgifte van documenten.

De Ambassade geeft ook consulaire bijstand aan de Belgen die in Tunesië gevangen zitten.

Ten slotte vindt u op website ook algemene informatie over onderwerpen die niet tot de bevoegdheid van de Ambassade behoren, zoals het aanvragen van een uittreksel uit het strafregister, pensioen, rijbewijs, sociale zekerheid
 

Om zo goed als mogelijk tegemoet te komen aan alle vragen van onze landgenoten en ook om organisatorische redenen vragen wij om enkel de ambassade te bellen indien er geen andere mogelijkheid bestaat. Op bepaalde uren zijn onze lijnen overbezet en riskeert u daarom lang te moeten wachten op een antwoord.

Probeer daarom te vermijden om meerdere keren te bellen met dezelfde vraag, daar onze medewerkers deze tijd nuttiger kunnen besteden aan het behandelen van uw dossier of dat van andere landgenoten.

Om uw aanvragen te vergemakkelijken en om tijd te winnen, raden wij u aan om vooraf per mail contact op te nemen op het volgende adres: tunis@diplobel.fed.be. Wij nodigen u uit om een afspraak te nemen voor u naar de ambassade komt.

Wij verzekeren u dat onze medewerkers alles in het werk stellen om elke individuele vraag zo snel en rechtvaardig als mogelijk te behandelen, met respect voor de geldende instructies.

Ten slotte wensen wij erop te wijzen dat vele antwoorden op uw vragen in verband met administratieve of consulaire aangelegenheden vaak op de website van de ambassade kunnen worden teruggevonden.